Google Translate
Använd Google translate till att översätta webbplatsen. Norberg tar inget ansvar för översättningen.
Talande Webb
Vår arbetsmiljö präglas av respekt för varje människas unika och lika värde. Norberg kommuns arbetsmiljöarbete ska präglas av öppenhet, delaktighet och förtroende där vi arbetar proaktivt tillsammans för den bästa arbetsmiljön.
Arbetsgivaren har huvudansvaret för arbetsmiljön och ska se till att kraven i arbetsmiljölagen, arbetsmiljöförordningen och föreskrifter följs.
En god arbetsmiljö uppnås i samverkan mellan arbetsgivare, fackliga organisationer och medarbetare. Arbetsplatserna ska präglas av öppenhet, delaktighet och förtroende där man på ett medmänskligt sätt hanterar olika arbetsmiljöfrågor.
Samtliga medarbetare ska medverka i arbetsmiljöarbetet och delta i de åtgärder som behövs för att uppnå en god arbetsmiljö. Varje
beslut har en arbetsmiljökonsekvens. Det innebär att arbetsmiljöperspektivet måste finnas med i såväl det dagliga arbetet som i planerings- och uppföljningsprocesser.
Den lokala samverkansgruppen (LSG) är tillika skyddskommitté och ett forum för dialog och information mellan parterna som ska öka förutsättningarna att nå samförstånd. Viktiga frågor som kan få konsekvenser för arbetsmiljön ska behandlas i lokala samverkansgruppen till exempel:
- Organisationsförändringar
- Ny- och ombyggnad
I den centrala samverkansgruppen (CSG) behandlas kommunövergripande frågor till exempel:
- Budget
- Policys
- Riktlinjer
Huvudinriktningen för arbetsmiljöarbetet är att genom ett systematiskt arbetsmiljöarbete förebygga fysisk, psykisk, social, emotionell eller andlig hälsa, risk för ohälsa, olycksfall eller utslagning från arbetet.
Det systematiska arbetsmiljöarbetet innebär att identifiera och bedöma risker, lyfta fram det som bidrar till att det fungerar bra och upprätta handlingsplaner för åtgärder som ej kan genomföras omgående, följa upp arbetsmiljöarbetet och att dokumentera.
Rehabiliteringsarbetet ska kännetecknas av tidiga och relevanta insatser. Rutiner, riktlinjer och mål finns för rehabiliterings- och anpassningsarbetet, se Norberg kommuns Riktlinjer för rehabilitering Pdf, 633 kB.. Syftet är att arbeta förebyggande samt att minska sjukfrånvaron genom aktiva rehabiliteringsåtgärder.
Påverkan av alkohol och/eller droger får inte förekomma på arbetsplatsen, se Norberg kommuns Riktlinjer för alkohol och droger.
Uppföljning och eventuell revidering av arbetsmiljöpolicyn görs i samband med bokslut.
Ansvar för genomförande av arbetsmiljöpolicyn
Kommunstyrelsen:
Kommunstyrelsen har ett övergripande ansvar för att kommunen som arbetsgivare arbetar med arbetsmiljöfrågor enligt lag, avtal och uppställda mål.
Kommunstyrelsen ska därmed verka för:
- Att en kommunövergripande samordning av arbetsmiljöfrågorna äger rum
- Att ansvariga erhåller de kunskaper, insikter och resurser i övrigt som erfordras för att klara av arbetsmiljöpolicyn
- Att delegera arbetsmiljöuppgifter enligt kommunstyrelsen
- Att statistik redovisas på sådant sätt att man kan följa utvecklingen i Norbergs kommun
- Att arbetsmiljöpolicyn hanteras i samverkan med arbetstagarorganisationerna
Kontorschef:
Enligt delegationsordningen som fastställdes av kommunstyrelsen ska sektorchef se till att verksamheten bedrivs i enlighet med de mål och riktlinjer som fullmäktige bestämt. Respektive sektorchef svarar för arbetsmiljöarbetet inom sitt verksamhetsområde. Målen i denna arbetsmiljöpolicy är en miniminivå för organisationen i dess helhet. Ansvaret innebär att det åligger varje sektorchef:
- Att i samband med budgetarbetet göra en handlingsplan för arbetsmiljöarbetet
- Att i samband med bokslutet göra en uppföljning huruvida förvaltningen nått sina arbetsmiljömål
- Att tillse att målen är kända av alla medarbetare
- Att arbetsmiljöarbetet ingår som en naturlig del i verksamheten
Chef och arbetsledare:
Varje chef/arbetsledare har ansvaret för arbetsmiljön inom sin egen verksamhet utifrån mottagen delegation av arbetsmiljöuppgifter
Medarbetare:
Varje medarbetare har också ett eget ansvar för sin hälsa och arbetsmiljö i det dagliga arbetet. Det är viktigt att samtliga medarbetare inte bara följer instruktioner och föreskrifter utan också är uppmärksamma på och genast rapportera eventuella risker och hot mot en god arbetsmiljö. Det kan bland annat ske genom:
- Att bidra till ett gott arbetsklimat
- Att alltid följa instruktioner och föreskrifter
- Att delta i arbetsplatsträffar
Skyddsombud – arbetsmiljöombud:
Skydds/arbetsmiljöombudet är medarbetarnas företrädare i arbetsmiljöfrågor och ska verka för att arbetsgivaren uppfyller kraven i arbetsmiljölagen. Detta kan bl a ske genom att skydds/arbetsmiljöombudet:
- Påpekar fel och brister i arbetsmiljön till arbetsgivaren i första hand
- Deltar i planeringen av arbetsorganisatoriska förändringar, införande av ny teknik och förbättrade arbetsmetoder, nybyggnad, ändringar av lokaler, inredning och utrustning samt i annan planering som är av betydelse för arbetsmiljön
- Delta i skyddsronder
- Underteckna arbetsskadeanmälningar för att bekräfta att han/hon tagit del av uppgifter som lämnats i arbetsskadeanmälan
HR-chef
Sonja Eriksson
Telefon: 0223-292 94
E-post: sonja.eriksson@norberg.se
HR-utvecklare
Johanna Kriikkula
Telefon: 0223-292 02
E-post: johanna.kriikkula@norberg.se
HR-utvecklare
Ann-Christine Rask
Telefon: 0223-290 22
E-post: ann-christine.rask@norberg.se