Huvudmeny

Norberg - låt dig överraskas

Psykisk hälsa och covid-19

Tänk på att vi ska skapa en fysisk distansering och inte en social distansering i och med Covid-19. Det är extra viktigt i tider som dessa att visa empati och känslomässig närhet.

You can find information about Covid 19 in other languages here (krisinformation.se)länk till annan webbplats and here (folkhalsomyndigheten.se)länk till annan webbplats.

Vad kan du själv göra:

Om du känner dig mycket orolig, nedstämd, har svårt att sova eller inte kan släppa tankarna på viruset, finns det några saker du kan göra för att själv hantera din oro eller stress.

  • Det är ofta bra att sätta ord på sin oro. Försök att hålla kontakten med andra genom telefon eller videosamtal. Ring någon som du litar på och berätta hur du känner. Om du hellre pratar med någon utomstående finns det flera organisationerlänk till annan webbplats som erbjuder stöd via telefon, chatt eller mejl.
  • Fortsätt med dina vanliga rutiner så gott det går. Stig upp i vanlig tid på morgonen, ät bra och rör på dig. Försök att komma ut i friska luften och fortsätt vara fysiskt aktiv. Gå och lägg dig din vanliga tid.
  • Försök att hålla dig sysselsatt med saker som du mår bra av. Att erbjuda andra hjälp kan också göra att man mår bättre.
  • Undvik att använda alkohol, droger och andra substanser för att hantera dina känslor. Om oron känns överväldigande, kontakta 1177länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster eller stöd via telefon, chatt och mejllänk till annan webbplats.
  • Om du känner att nyheterna gör dig mer orolig eller får dig att må dåligt – testa att begränsa tiden du tittar eller lyssnar på nyheter och använder sociala medier. Försök att undvika att titta eller lyssna på nyheter innan du ska sova.
  • Det sprids mycket felaktig information i kristider som kan bidra till oro. Det är viktigt att du hämtar din information om covid-19 från tillförlitliga källor. Utgå från selänk till annan webbplats, 1177.selänk till annan webbplats och krisinformation.selänk till annan webbplats. Tänk också på vilken information du delar vidare.
  • Kom ihåg att situationen kommer att gå över.

Här hittar du vanliga frågor och svar om covid-19länk till annan webbplats

Tips och råd för att minska din oro vid en kris (Röda korset)länk till annan webbplats

Stödlinjer via telefon, chatt och mejl (1177)länk till annan webbplats

Stödlinjer för dig som är barn eller ungdom (UMO)länk till annan webbplats

Äldrelinjen (MIND)länk till annan webbplats

Kvinnofridslinjenlänk till annan webbplats

Centrum mot våld – Västerås stadlänk till annan webbplats

Om du har tankar på att du inte vill leva längre är det viktigt att du söker hjälp, gärna hos din familjeläkare. Du kan ringa till Självmordslinjen på telefonnummer 90 101 varje dag klockan 06.00-24.00. Hit går det även att ringa om du har en närstående du är orolig för. Du kan även chatta med Självmordlinjen.

Du kan även ringa Röda korsets stödtelefon om du känner dig stressad eller oroad och vill prata med någon. Stödtelefonen är öppen måndag till fredag klockan 12.00-16.00. Alla samtal är anonyma, 0771-900 800.

Självmordslinjen (MIND)länk till annan webbplats

Röda korsets stödtelefonlänk till annan webbplats