Google Translate
Använd Google translate till att översätta webbplatsen. Norberg tar inget ansvar för översättningen.
Talande Webb
Insatser från hemtjänsten ska ges för att underlätta och möjliggöra den dagliga livsföringen och för att göra det möjligt att bo kvar i det egna hemmet.
Du som är äldre, har funktionsnedsättning, är tillfälligt sjuk eller av andra fysiska, psykiska eller sociala skäl inte klarar de dagliga göromålen på egen hand, kan få hemtjänst. Behovet utreds av biståndshandläggare i samråd med dig och eventuella närstående, vanligtvis i ditt eget hem.
Ansökan om hemtjänst görs till kommunens biståndshandläggare.
Hemtjänst innebär att du får hjälp med de sysslor som du inte själv klarar av i hemmet. Till hemtjänstens uppgifter hör både personlig omvårdnad och insatser av servicekaraktär. Insatserna ska präglas av hjälp till självhjälp.
I den personliga omvårdnaden ingår sådana insatser som behövs för att tillgodose fysiska, psykiska och sociala behov. Det kan exempelvis handla om hjälp eller stöd för att kunna äta, dricka, på-/avklädning, sköta sin personliga hygien inklusive munvård, förflytta sig, insatser för att känna trygghet och säkerhet (tillsyn).
Den praktiska hjälpen som kan ges är städning, hantering av hushållsavfall, tvätt, inköp, post– och bankärenden, frukost, kvällsmat och matdistribution. Praktisk hjälp kan även handla om ledsagning/promenader eller tillfällig avlösning av anhörigvårdare i hemmet.
De som har möjligheten att själva följa med vid inköp kan få den hjälpen beviljad. Om man har behov av hjälp med handel och inte själv kan följa med kan man få det beviljat om det inte går att lösa på annat sätt. Som regel gäller då enbart inköp av en mindre mängd dagligvaror, de ska kunna tas på cykel eller bäras hem och max en gång per vecka.
Större leveranser och tätare inköpstillfällen får lösas på annat sätt till exempel genom hemkörning som butiken ombesörjer. Särskilda skäl kan ligga till grund för andra beslut.
Grunder för beviljande av städning är att insatsen utförs en gång var fjärde vecka. I insatsen ingår städning av högst två rum och kök.
Trygghetslarm är avsedda för att ge trygghet i boendet så att kvarboende blir möjligt. På anrop genom larm kommer hjälp från hemtjänsten dagtid och nattpatrullen nattetid.
Du vänder dig till kommunens biståndshandläggare och ansöker där om hemtjänstinsatser. När du ansökt om hemtjänst görs en bedömning av ditt behov. Hemtjänst är alltså inte en allmän rättighet. Vanligtvis gör biståndshandläggaren ett hembesök, och fattar därefter beslut om vilka insatser som kan beviljas. Du skall självklart vara med och diskutera hur insatserna ska utföras. Sökanden informeras om beslutet som kan överklagas hos länsrätten.
Den personal som arbetar i hemtjänsten är vårdbiträden och undersköterskor anställda i kommunens socialtjänst. I hemsjukvården arbetar sjuksköterskor, arbetsterapeuter och sjukgymnaster/fysioterapeuter.
Om du får hemtjänst beviljad utses en kontaktman i hemtjänstgruppen. Kontaktmannens uppgift är att vara en person som du och dina närstående kan vända er till och ni gör tillsammans en genomförandeplan.
Har du behov av stöd på natten så ansvarar nattpatrullen för detta. Det kan gälla både fasta rutiner som att få hjälp att komma i säng, besöka toaletten, ta medicin och trygghetslarm.
För hemtjänst debiteras en månadsavgift som är baserad på omfattningen av hemtjänst och taxerad inkomst. Avgiften kan reduceras om avgiftsutrymme inte finns.
Det är Norbergs kommun som är arbetsgivare och ansvarar för personalen och deras arbetsmiljö i ditt hem. Områdeschefen gör en riskbedömning i ditt hem.
Du måste ha bra städmaterial hemma, exempelvis dammsugare, mopp, hink, trasor och rengöringsmedel. Vad du kanske mer behöver ha hemma kan du tala med personalen om när de kommer hem till dig. Om du reser bort eller om du tillfälligt vill avsäga dig hjälp gäller det med 24 timmars varsel.
Hemtjänstplaneringen
Telefon: 0223-292 34
Telefontid: 8.00-12.00
Kontakt med hemtjänsten efter telefontid fram till kl. 16.00.
Telefon: 0223-292 34, 0223-290 58 eller 0223-290 41
Biståndshandläggare
Rosmarie Norén
Telefon: 0223-290 82
E-post: ros-mari.noren@norberg.seTelefontid:
Måndag-fredag klockan 8.30-9.30
Biståndshandläggare
Veronica Kloo
Teleon: 0223-292 49
E-post: veronica.kloo@norberg.seTelefontid:
Måndag-fredag klockan 8.30-9.30
Hemtjänstplaneringen
Telefon: 0223-292 34
Telefontid: 8.00-12.00
Kontakt med hemtjänsten efter telefontid fram till klockan 16.00:
Telefon: 0223-292 34, 0223-290 58 eller 0223-290 41
Enhetschef
Maria Furulind
Telefon: 0223-291 15
E-post: maria.furulind@norberg.se
Dokument